Hulp bij praktische personeelsvragen

HULP NODIG BIJ PRAKTISCHE PERSONEELSVRAGEN IN TIJDEN VAN CORONA-CRISIS? WIJ STAAN KLAAR VOOR DE MKB ONDERNEMER IN NHN (KOSTELOOS). Door de Corona-crisis krijg je als ondernemer vragen van medewerkers waar je eerder nog nooit mee te maken hebt gehad. Een medewerker wil liever niet naar het werk komen vanwege besmettingsgevaar, hoe ga ik hiermee om? […]

Hulp bij het inzetten van het noodpakket aan maatregelen

Kun je in deze lastige periode wel wat hulp gebruiken om je hoofd boven water te houden? WIJ STAAN KLAAR VOOR DE MKB ONDERNEMER IN NHN (KOSTELOOS). Door de Corona-crisis heb je als ondernemer waarschijnlijk te maken met een (flinke) omzetdaling. Daarnaast is het nog onzeker hoe lang deze situatie duurt. Maak jij je zorgen […]

Coronavirus FAQ

Momenteel bestaat er nog veel onduidelijkheid over het coronavirus en hoe daarmee om te gaan. Hieronder staan de vijf meest gestelde vragen over dit onderwerp:   Wanneer moet ik werknemers thuis laten werken door het coronavirus? Het antwoord op deze vraag hangt sterk af van de omstandigheden. Als het risico op besmetting op de werkplek […]

Hoeveel contracten mag je nu afsluiten?

De regels voor het maximale aantal en de maximale duur van een reeks (een keten) tijdelijke contracten heet de ‘ketenregeling’. Deze ketenregeling is op 1 januari 2020 veranderd door de nieuwe wet (Wet arbeidsmarkt in balans). Het maximale aantal tijdelijke contracten op rij was en is 3, maar de maximale duur van de reeks was […]

Maak jij de juiste keuzes in het re-integratietraject van een zieke medewerker?

Gister las ik het volgende bericht. Een monteur die na een totaal uit de hand gelopen gesprek met de P&O-adviseur over zijn re-integratie na een knie-operatie op staande voet werd ontslagen, moet ruim twee ton aan transitievergoeding en billijke vergoeding meekrijgen. Dat heeft het gerechtshof in Den Bosch bepaald. Lees hier het hele artikel. Het […]

Nieuwe regels voor oproepkrachten per 1 januari 2020

Voor het inhuren van een oproepkracht gelden vanaf 1 januari 2020 andere regels. Je moet de oproepkracht oproepen uiterlijk vier dagen voordat gewerkt moet worden. Roep je de oproepkracht later op, dan hoeft hij niet te komen. Je moet de oproepkracht schriftelijk of digitaal oproepen. Als je dat niet doet, dan hoeft hij ook niet […]

Ben jij op de hoogte van de aankomende wetswijzigingen?

Uit onderzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid blijkt dat organisaties zonder HR expertise veelal niet op de hoogte zijn van de aankomende wijzigingen in het ontslagrecht per 1 januari a.s. (Wet arbeidsmarkt in Balans). Lees hier het artikel. Vind jij het ook lastig om al deze wijzigingen bij te houden? Grip op […]

Hoe verwelkomt jouw organisatie nieuwe medewerkers?

In de onboarding fase wordt de fundering gelegd van de carrière van de medewerker. Deze onboarding fase is van wezenlijk belang om medewerkers succesvol te laten starten. De match wordt verder versterkt door verwachtingen goed af te stemmen. Zo wordt de binding tussen medewerker en organisatie direct al hechter. Hoe is de onboarding binnen jouw […]

Leidinggeven aan veranderprocessen

Tijdens veranderprocessen ben je als leidinggevende vaak de eerste tot wie jouw werknemers zich richten. Maar hoe geef je leiding aan veranderprocessen? Een aantal praktische tips.

Wat als mijn werknemer ziek wordt op vakantie?

Als een (arbeidsgeschikte) werknemer op vakantie gaat en ziek wordt, dan gelden de dagen waarop hij ziek was niet als vakantiedagen maar als ziektedagen. De zieke werknemer moet zich dan wel aan de verzuimvoorschriften houden.